Pytania

FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Najpopularniejsze pytania LOGO – MEDIK
Centrum Terapii Marzena Kozak

Nie zawsze jest dla rodziców oczywiste, kiedy powinni zgłosić się z dzieckiem do logopedy/neurologopedy. Każdy maluch rozwija się w swoim tempie i np. czas wypowiadania pierwszych słów może znacznie różnić się u poszczególnych najmłodszych Pacjentów. Warto obserwować swoje dziecko nie tylko pod kątem wypowiadanych słów i artykulacji głosek, ale również zwracać uwagę, czy u dziecka nie występują trudności w jedzeniu i połykaniu pokarmów, obserwować rozwój psychomotoryczny i emocjonalny pociechy (np. czy nie różni się znacząco od rozwoju rówieśników) oraz pozostać czujnym na objawy, które mogą sygnalizować problemy ze słuchem.

Na te objawy warto być szczególnie czujnym:

  • jąkanie się,
  • zmiany anatomiczne w obrębie języka,
  • zębów czy podniebienia,
  • wsuwanie języka między zęby lub ocieranie nim o wargę podczas mówienia,
  • wątpliwości czy dziecko dobrze słyszy,
  • nawykowe mówienie przez nos,
  • brak umiejętności wypowiadania którejkolwiek z samogłosek ustnych („a”, „o”, „u”, „e”, „i”, „y”) pod koniec 3. roku życia,
  • trudności z wypowiadaniem głosek dźwięcznych („d”, „w”, „b”) po ukończeniu 4. roku życia,
  • zniekształcanie głosek (np. wymawianie „r” gardłowo).

    Pierwsze problemy z wymową można zauważyć już około ukończenia pierwszego roku życia. Mniej więcej wtedy dziecko powinno zacząć wypowiadać bardzo proste słowa typu “mama” lub “baba”. Jeśli tego nie robi, warto skonsultować się z logopedą. Nie należy obawiać się takiej wizyty — często terapia polega na ćwiczeniach w domu i nie wymaga częstych konsultacji w gabinecie. Dziecko, które ma trudności w porozumiewaniu się, odczuwa jednak frustrację, smutek i inne negatywne emocje, co wpływa na jego rozwój intelektualny i psychiczny. Dlatego ważne jest, by przy zauważeniu pierwszych objawów zgłosić się do wykwalifikowanego specjalisty.

Najpóźniej pierwsza wizyta u logopedy lub neurologopedy powinna mieć miejsce, gdy dziecko osiągnie wiek 2,5 roku. Jest to kluczowy moment, aby profesjonalnie ocenić rozwój mowy i komunikacji dziecka, a także inne aspekty rozwoju neurologicznego.

Wcześniejsze zgłoszenie się do specjalisty jest zalecane, jeśli zaobserwujemy niepokojące sygnały, takie jak opóźnienia w rozwoju mowy, trudności w rozumieniu poleceń, problemy z jedzeniem czy nieadekwatne reakcje na bodźce zewnętrzne. Wczesna diagnoza i interwencja mogą znacząco przyczynić się do lepszego rozwoju dziecka i jego zdolności adaptacyjnych w przyszłości, zapewniając mu lepsze narzędzia do komunikacji i interakcji z otoczeniem.

Pierwsza wizyta dziecka u logopedy / neurologopedy jest ważnym krokiem w zapewnieniu dziecku najlepszego startu. Wczesne wykrycie i interwencja mogą mieć kluczowe znaczenie dla rozwoju mowy, komunikacji oraz ogólnych zdolności poznawczych dziecka. Specjalista może ocenić, czy rozwój mowy dziecka przebiega prawidłowo oraz zidentyfikować ewentualne opóźnienia lub zaburzenia, takie jak problemy z płynnością mowy, trudności w artykulacji czy opóźniony rozwój mowy.

Profesjonalna ocena i ewentualna interwencja logopedyczna/neurologopedyczna mogą pomóc nie tylko w pokonaniu trudności związanych z artykulacją, płynnością mowy czy rozumieniem i używaniem języka, ale także w rozwiązaniu problemów z karmieniem. Dzieci, które doświadczają trudności z żuciem, ssaniem, połykaniem, czy też wykazujące selektywne zaburzenia odżywiania, mogą skorzystać z terapii logopedycznej/neurologopedycznej/ terapii neurotaktylnej/terapii miofunkcjonalnej ukierunkowanej na motorykę małą ust, języka, pierwotny odruch ssania, co przekłada się na lepsze zdrowie i dobre nawyki żywieniowe.

Wczesne wykrycie i adresowanie wszelkich problemów może zapobiec potencjalnym trudnościom edukacyjnym, społecznym i zdrowotnym w przyszłości dziecka.

Wizyta u logopedy/neurologopedy, to również cenna okazja dla rodziców i opiekunów, by uzyskać wskazówki, jak wspierać rozwój mowy, języka oraz zdrowe nawyki żywieniowe dziecka w domowym środowisku.

Wizyta w LOGO – MEDIK, to nie tylko wsparcie dla dziecka, ale również dla jego rodziców. Podczas wizyty dziecko będzie na terapii ze specjalistą, a jego rodzic może poddać się terapii neurotaktylnej, która skierowana jest dla każdego. Ewentualnie może skorzystać z terapii psychologicznej, gdy zachodzi taka konieczność lub skorzystać z konsultacji psychologicznych na temat postępów w terapii jego dziecka.

Pierwsza wizyta to konsultacja lub diagnoza. Każda wizyta ma indywidualny przebieg dostosowany do potrzeb i możliwości Pacjenta, dlatego przy zapisie warto dopytać, czy należy się szczególnie przygotować do wizyty. Poniżej zamieściliśmy informacje ogólne, które będą potrzebne na pierwszą wizytę:

  • warto przygotować dziecko emocjonalnie do wizyty opowiadając mu do kogo idzie oraz co będzie się działo na wizycie,
  • należy przynieść dokumentację medyczną (książeczka zdrowia dziecka, wyniki badań, diagnozy innych specjalistów, etc.), 
  • warto przypomnieć sobie przebieg ciąży, porodu, rozwój ruchowy dziecka, rozwój mowy, 
  • można nagrać filmy obrazujące komunikację dziecka w domu, 
  • można nagrać sposób spożywania posiłków przez dziecko, 
  • warto zapisać sobie pytania, które chce się zadać specjaliście, 
  • dziecko może przynieść ulubioną zabawkę, aby poczuć się bezpiecznie, 
  • jeśli dziecko uczęszcza na jakieś terapie i ma dodatkowe materiały,
  • zalecenia, zeszyt zajęć – należy je przynieść.

Nie wahaj się kierować pytań do logopedy – jego zadaniem jest wsparcie, udzielenie wskazówek dotyczących dalszych kroków, a także doradzenie, jak najlepiej zajmować się dzieckiem. W przypadku, gdy martwisz się, jak dziecko zareaguje na spotkanie, warto przed wizytą przeprowadzić z nim rozmowę.

Wyjaśnij, kim jest logopeda i dlaczego decydujecie się na wizytę. Uświadomienie dziecku, że wizyta ma na celu pomoc w łatwiejszym komunikowaniu się lub pokonywaniu trudności z mową, może przyczynić się do zmniejszenia jego niepokoju. Dodatkowo, zapewnienie dziecku, że to spotkanie jest okazją do zabawy i nauki nowych rzeczy, może pomóc mu poczuć się bardziej komfortowo.

Przygotuj również dziecko do tego, że logopeda/neurologopeda może prosić o wykonanie różnych, czasem zabawnych zadań i że jest to normalna część spotkania, mająca na celu lepsze poznanie i pomoc. Ważne jest, aby podchodzić do wizyty z pozytywnym nastawieniem, co z pewnością zostanie zauważone przez dziecko.

Najprawdopodobniej sugerujesz się największym mitem o psychologach tj.
„Wizyta u psychologa, to oznaka słabości.” lub „Do psychologa chodzą sami wariaci.”
NIC bardziej mylnego, lecz takie opinie są najczęstszą przyczyną niesięgania po pomoc psychologiczną w sytuacjach, kiedy jej naprawdę potrzebujemy lub nawet nie wiemy, że możemy jej naprawdę potrzebować. Najczęściej rozmowy o psychologu kończą się zanim się zaczęły z powodu braku wiedzy.

Psycholog to osoba, która oferuje szerokie spektrum pomocy w zakresie zdrowia psychicznego. Zadaniem psychologa jest diagnozowanie, leczenie i wsparcie osób, które zmagają się z różnymi problemami emocjonalnymi oraz psychicznymi.
Pierwszym aspektem procesu terapeutycznego jest wywiad, psycholog poznaje potrzeby i problemy osoby, która się do niego zgłosiła za pomocą szeregu pytań otwartych i zamkniętych oraz testów polegających na rozwiązywaniu różnych zadań. Wszystko to pomaga określić i zrozumieć trudności, z którymi pacjent się zmaga.
W kolejnych etapach psycholog decyduje o przebiegu procesu terapeutycznego i częstotliwości wizyt, aby terapia przyniosła zamierzone efekty.
W ramach terapii psycholog pomaga radzić sobie z problemami w komunikacji interpersonalnej, problemami emocjonalnymi w tym wyrażanie, okazywanie i rozumienie emocji swoich i innych.
Psycholog pomaga radzić sobie z lękami, depresją oraz wspiera pacjentów w radzeniu sobie z problemami takimi jak brak akceptacji, niska samoocena, brak pewności siebie, spadek nastroju, trudności w pracy, czy problemy w związkach.
Psycholog, to osoba empatyczna, obiektywna z umiejętnością słuchania innych bez oceniania jego zachowań.

Do psychologa na pewno powinieneś się zgłosić wtedy, kiedy samodzielne radzenie sobie z problemami stają się dla Ciebie nie lada wyzwaniem, a przy tym zaobserwowałeś u siebie objawy takie jak:
– poczucie lęku,
– apatia,
– brak pewności siebie,
– niska samoocena,
– zaburzenia snu,
– drażliwość,
– smutek,
– przewlekły stres,
– brak energii i chęci do wykonywania codziennych czynności,
– brak umiejętności radzenia sobie z porażką,
– problemy w związku,
– problemy wychowawcze,
– problemy z koncentracją,

Umów się na wizytę

Potrzebujesz pomocy?

Pomagamy dzieciom odnaleźć swój głos i budować zdrowe relacje

Istnieją pewne opóźnienia rozwoju mowy (ORM), które pod wpływem stymulacji rodziców czy lub nauczycieli w przedszkolu normują się. Nigdy jednak nie można tego zagwarantować w 100%. Nie należy więc słuchać opinii innych osób, nawet specjalistów w pokrewnych dziedzinach, lecz wszystkie niepokojące symptomy skonsultować z logopedą czy neurologopedą. Ważne, żeby zrobić to odpowiednio wcześnie. Nie zaszkodzi skonsultować ze specjalistą własnych obaw.

+48 662 180 260

+48 794 505 208