Terapia neurologopedyczna

Zabawy

Ćwiczenia pomocne w opanowaniu technik płynnego mówienia

Skuteczność ćwiczeń wzrasta, jeśli mogą być systematycznie realizowane nie tylko w trakcie sesji w gabinecie, ale również w codziennej pracy w domu.

ćwiczenia oddechowe
ćwiczenia emisyjne
ćwiczenia płynnej realizacji połączeń samogłoskowych
ćwiczenia w mówieniu
ćwiczenia szerokiego i miękkiego otwierania i zamykania ust oraz warg
wykonywanie piosenek
ćwiczenia delikatnego startu mowy
20220613 143155
Centrum terapii Marzena Kozak Kielce
Terapia miofunckonlana-zabawa Język na bok
Gwiazdki
Ćwiczenia

Zalecenia do wykonywania ćwiczeń

Pacjent powinien realizować scharakteryzowane powyżej ćwiczenia (i wiele innych) – w zależności od swego wieku, stopnia zaburzeń procesu oddychania, nieprawidłowości w emisji głosu, stopnia napięcia mięśni narządów artykulacyjnych itp. – w ciągu dnia od kilku do kilkunastu minut. Przykładowo, ćwiczenia: pierwsze (oddechowe) i drugie lub trzecie (emisyjne), stosowane jednorazowo przez pacjenta szesnastoletniego, powinny trwać po ok. 3 – 4 min; ćwiczenie czwarte (czytanie tekstów, dialogi, opowiadanie) może trwać nawet 10–15 min, tym bardziej gdy weźmie się pod uwagę czytanie tekstu. Ćwiczenie piąte jednorazowo powinno zawierać ok. 15–20 ruchów szerokiego otwierania i zamykania ust oraz tyle samo ruchów warg. Ćwiczenie szóste, śpiewanie i recytowanie piosenek (zalecane szczególnie dzieciom) może być realizowane jednorazowo w przeciągu kilku minut. O ile dziecko (czy też pacjent dorosły) zaakceptuje ten rodzaj ćwiczenia, wówczas efekty terapii można znacznie przyspieszyć.
Powyższe ćwiczenia przeznaczone są nie tylko do stosowania w gabinecie, lecz także do utrwalania w domu pod
kontrolą drugiej osoby. Logopeda powinien ją wcześniej
dokładnie poinstruować o metodach prowadzenia tych
ćwiczeń. Przez ok. 4–6 tyg. należy powyższe ćwiczenia
utrwalać minimum 1–2 razy dziennie po ok. 15–20 (25) min.
Jeśli logopeda stwierdzi, że stopień opanowania danego
ćwiczenia jest na właściwym poziomie, wówczas można
zmniejszyć częstotliwość ich wykonywania na korzyść ćwiczenia czwartego, w którym można stosować opanowanie sprawności innych ćwiczeń. Podczas 15–20-minutowej sesji ćwiczeń w domu należy „przeplatać” poszczególne ćwiczenia, zwracając jednocześnie uwagę na właściwy czas trwania danego ćwiczenia oraz jego stopień trudności dla danego wieku.

Ćwiczenia

Konspekt zajęć I etapu terapii

2-godzinna 4 lub 5 sesja terapeutyczna; obecni: pacjent (-ci), rodzice (inne osoby). Przebieg zajęć:

ćwiczenia relaksacyjne
ćwiczenia rozluźniające narządów artykulacyjnych
czytanie szeptem i głośno prostego tekstu z podkreślonymi samogłoskami
odpowiadanie na pytania stawiane przez logopedę
ćwiczenia oddechowe
wysłuchanie nagranego wcześniej tekstu mowy spontanicznej
analiza fizjologiczna występujących u pacjenta zjawisk niepłynności
usprawnianie śpiewnego mówienia poprzez krótki dialog logopedy z pacjentem w formie: śpiewu
usprawnianie śpiewnego mówienia poprzez krótki dialog logopedy z pacjentem w formie: śpiewu
Logomedik logopedia

Na dalszych sesjach wprowadza się – oprócz podanych wyżej prostych ćwiczeń oddechowych (trzy stadia) – ćwiczenia oddechu przeponowego (sześć ćwiczeń, zob. Szletyńscy 1975) oraz ćwiczeń oddechowo-emisyjnych w pozycji stojącej przed lustrem (zaprezentowanych FORUM LOGOPEDY MARZEC/KWIECIEŃ 2020 Z PRAKTYKI LOGOPEDY 29 w filmie wideo Psychofizjologiczna terapia jąkania, zob. Chęciek 1992). Oprócz powyższych ćwiczeń można także wprowadzić ćwiczenia oddechowo rozluźniająco koncentracyjne w zakresie równoważenia półkul według metody Kinezjologia Edukacyjna Paula Dennisona (Hannaford 1998). Pod koniec pierwszego etapu terapii wprowadza się psychodramę. Pacjenci prezentują swoje problemy komunikacyjne (znane wcześniej z KCOJ), dokonuje się wyboru typowej sytuacji z dokładnym jej opisem, z kolei następuje podział ról i odegranie dramy/psychodramy. Po zakończeniu uczestnicy grupy przy wsparciu logopedy omawiają jej przebieg, relacjonują odczucia, które pojawiły się w czasie dramy. Oceniają wzajemnie zachowania uczestników w czasie inscenizacji, podkreślając prawidłowe cechy płynności mowy. Doświadczają w ten sposób odsuwania lęku przed mówieniem, który pojawił się w sytuacjach naturalnych.

LogoMedik centrum terapii
Gwiazdki
Ćwiczenia

Konspekt zajęć II etapu terapii

10–12 sesja terapeutyczna; obecni: pacjent (-ci), rodzice
(inne osoby) Przebieg zajęć: 

ćwiczenia relaksacyjne
przypomnienie realizacji ćwiczeń zaleconych do domu na poprzedniej sesji
prowadzenie rozmów kierowanych pomiędzy parami grupy na temat trudnych komunikacyjnie sytuacji
wybór jednej z sytuacji trudnych pod względem kominikacyjnym
dzielenie się odczuciami
wprowadzenie ćwiczeń delikatnego (miękkiego) startu mowy w sylabach, wyrazach z głoską [m] w nagłosie
w pozycji stojącej pacjenci odgrywają scenkę pantomimiczną
Ćwiczenia

Konspekt zajęć III etapu terapii

Obecni podczas sesji terapeutycznej: pacjent (-ci), rodzice
(inne osoby) Przykładowy przebieg sesji: 

ćwiczenia relaksacyjne
przedstawienie się
ćwiczenia oddechowo-emisyjne poprzez przeciąganie głośno i szeptem
analiza trudnej sytuacji komunikacyjnej jednego z uczestników grupy
ćwiczenia delikatnego, miękkiego, przydechowego rozpoczynania wymowy wyrazów, fraz i zdań z samogłoską
PHOTO 2024 06 27 11 13 53
Gwiazdki
Ćwiczenia

ĆWICZENIA POMOCNE W OPANOWANIU TECHNIK PŁYNNEGO MÓWIENIA

Umów się na wizytę

Potrzebujesz pomocy?

Pomagamy dzieciom odnaleźć swój głos i budować zdrowe relacje

Istnieją pewne opóźnienia rozwoju mowy (ORM), które pod wpływem stymulacji rodziców czy lub nauczycieli w przedszkolu normują się. Nigdy jednak nie można tego zagwarantować w 100%. Nie należy więc słuchać opinii innych osób, nawet specjalistów w pokrewnych dziedzinach, lecz wszystkie niepokojące symptomy skonsultować z logopedą czy neurologopedą. Ważne, żeby zrobić to odpowiednio wcześnie. Nie zaszkodzi skonsultować ze specjalistą własnych obaw.

+48 662 180 260

+48 794 505 208