Do zabawy będą potrzebne świeże kwiaty np. polne lub sztuczne kwiaty).
Do zabawy będą potrzebne woreczki, w których umieszczone są różne produkty: ziarenka kawy, liście herbaty, suszona mięta, skórka z cytryny, lawenda, starty cynamon. Dodatkowo możemy nauczyć dziecko, czego to jest zapach. Możemy wykorzystać obrazki: ziarna kawy, liści herbaty, mięty, cytryny, lawendy, cynamonu. (Sher B. Gdańsk, 2018 s. 131).
Dmuchanie w taki sposób na świecę, aby nie zgasła.
Do tej zabawy będą potrzebne kolorowe piórka i słomki. Dzieci lubią rywalizację. Logopeda i dziecko dostają po jednym piórku i słomce. - Dmuchamy w słomkę na piórko. Wygrywa ta osoba, której piórko szybciej dotrze na koniec biurka. Możemy liczyć, ile wydechów zrobiło dziecko. (Sachajska E. Warszawa, 1992, s. 25).
Do zabawy będą potrzebne kartoniki z sylabami podanymi poniżej: Łączenie spółgłosek z samogłoskami - 1 MA, ME, MO, MU, MI, MY, - 2 NA, NE, NO, NU, NI, NY, Drugi etap. Trudniejsza wersja, to łączenie samogłosek ze spółgłoskami: - 3 AM, EM, OM, UM, IM, YM, - 4 AN, EN, ON, UN, IN, YN. - Mama, tata, babcia, dziadziuś… opowiada dziecku historię: Idziemy do lasu. Zatrzymujemy się i sprawdzamy, czy w lesie mieszka echo. Pokażę ci kartonik z sylabą i wypowiem ją, a twoim zadaniem jest ją powtórzyć, jeden raz, dwa razy, trzy razy…- Pobierasz powietrze nosem i wypowiadasz sylabę MA jeden raz, wypowiadając sylabę powietrze wypuszczasz ustami (podnoszę kartonik). - Dziecko patrzy na kartonik i powtarza jeden raz sylabę: MA. - Pobierasz powietrze nosem i wypowiadasz sylabę MA dwa razy, wypowiadając sylabę powietrze wypuszczasz ustami (podnoszę kartonik). - Pobierasz powietrze nosem i wypowiadasz sylabę MA trzy razy, wypowiadając sylabę powietrze wypuszczasz ustami (podnoszę kartonik). - W taki sposób prowadzimy ćwiczenie logopedyczne.- Drugi etap ćwiczenia, to łączenie samogłosek ze spółgłoskami: - zasada ta sama.
Umiejętność oddychania sposobem brzusznym jest korzystna w przypadku wad wymowy. Zalecenia do tego rodzaju ćwiczeń podaje I. Styczek w Zarysie logopedii. Jednakże należy je trochę zmodyfikować dla dziecka w wieku przedszkolnym.Dziecko leży płasko na podłodze, na macie. Jedną ręką trzyma na brzuchu, drugą na górnej części klatki piersiowej. - W czasie wdechu ręka leżąca na brzuchu unosi się znacznie wyżej niż druga.
Proponowane ćwiczenia mają na celu zwiększenie pojemności płuc i pogłębienia oddychania. Wprowadzamy je do terapii w formie zabawy. Pierwsza propozycja (G. Demel Wady wymowy. Warszawa, 1974, PZWL). Prezentujemy na sobie ćwiczenie, które ma wykonać dziecko. - Wdech połączony z odwróceniem ramion (dłonie do przodu), wydech – nawrócenie ramion (dłonie do tyłu).
Celem tych ćwiczeń jest odpowiednie ustawienie głosu, a włączenie rezonansu nosowego, co daje w efekcie miłe brzmienie wytwarzanych dźwięków mowy.
Do zabawy będzie potrzebny dzwonek.- Demonstrujemy dziecku ćwiczenie.- Dzwonek. - jest dzwonek – nie ma dzwonka, - początek i koniec dźwięku, - dźwięk głośny – dźwięk cichy, - dźwięk wolny – dźwięk szybki, - różnicowanie wzorów rytmu. (Kobosko J. Warszawa 1998, s. 326).
Istnieją pewne opóźnienia rozwoju mowy (ORM), które pod wpływem stymulacji rodziców czy lub nauczycieli w przedszkolu normują się. Nigdy jednak nie można tego zagwarantować w 100%. Nie należy więc słuchać opinii innych osób, nawet specjalistów w pokrewnych dziedzinach, lecz wszystkie niepokojące symptomy skonsultować z logopedą czy neurologopedą. Ważne, żeby zrobić to odpowiednio wcześnie. Nie zaszkodzi skonsultować ze specjalistą własnych obaw.
+48 662 180 260
+48 794 505 208
Centrum Terapii LOGO-MEDIK w Kielcach oferuje holistyczne podejście do terapii dzieci, młodzieży i dorosłych. Specjalizujemy się w wielu rodzajach terapii i wsparciu emocjonalnym, dbając o indywidualne potrzeby pacjentów.