Terapia pedagogiczna, to proces długotrwałych oddziaływań nastawionych na pomoc dziecku. Celem jej jest niwelowanie nie tylko trudności, przyczyn, objawów i niepowodzeń szkolnych, ale również przeszkód wpływających negatywnie na opanowanie umiejętności społecznych dziecka.
Działania terapeutyczne nastawione są na eliminowanie ujemnych konsekwencji ujawnianych deficytów, podwyższanie samooceny i motywacji do działania. Terapia dąży do wszechstronnego rozwoju zdolności poznawczych, percepcyjno-motorycznych, pomaga w realizacji obowiązków szkolnych i budowanie prawidłowych relacji społecznych.
Terapia pedagogiczna wymaga ścisłej współpracy na linii: terapeuta pedagogiczny-dziecko-rodzice. Musi być prowadzona sukcesywnie m.in. 1 raz w tygodniu. Zwykle jest procesem długotrwałym, dostosowanym indywidualnie do potrzeb dziecka. Stosuje się w niej urozmaicone formy i metody terapii, wzbogacone o gry edukacyjne oraz specjalistyczne programy dostosowane indywidualnie do potrzeb i możliwości dziecka.
Aby wzmocnić i uatrakcyjnić terapię pedagogiczną dodatkowo można zastosować TUS (trening umiejętności społecznych) oraz terapie uzupełniające.
Najczęściej terapia pedagogiczna jest proponowana dzieciom z następującymi trudnościami:
W ramach terapii pedagogicznej często proponowana jest również pomoc psychologiczna, a także innego rodzaju terapie wspierające prawidłowy rozwój dziecka oraz działania specjalistyczne, których celem jest jednoczesne zmniejszenie dysfunkcji i zadbanie o rozwój umiejętności dziecka.
Metody dobierane są w taki sposób, aby łączyły naukę z zabawą. Radość i nauka. Czas trwania terapii z zakresu terapii pedagogicznej to 40 minut i 5 minut konsultacji z rodzicami po odbytej terapii. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są proponowane zarówno w formie indywidualnej, jak i grupowej. W czasie terapii uwzględniane muszą być konkretne potrzeby dzieci, a także ich emocje, kompetencje i możliwości psychomotoryczne.
Prowadzącym jest terapeuta pedagogiczny, czyli osoba po odpowiednich studiach, mająca odpowiednie kompetencje i ponad 20 letnie doświadczenie zawodowe.
Do terapii pedagogicznej proponujemy terapie wspomagające prawidłowy rozwój dziecka.
Do przykładowych ćwiczeń i zabaw dla dzieci w czasie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych możemy zaproponować:
Istnieją pewne opóźnienia rozwoju mowy (ORM), które pod wpływem stymulacji rodziców czy lub nauczycieli w przedszkolu normują się. Nigdy jednak nie można tego zagwarantować w 100%. Nie należy więc słuchać opinii innych osób, nawet specjalistów w pokrewnych dziedzinach, lecz wszystkie niepokojące symptomy skonsultować z logopedą czy neurologopedą. Ważne, żeby zrobić to odpowiednio wcześnie. Nie zaszkodzi skonsultować ze specjalistą własnych obaw.
+48 662 180 260
+48 794 505 208
Centrum Terapii LOGO-MEDIK w Kielcach oferuje holistyczne podejście do terapii dzieci, młodzieży i dorosłych. Specjalizujemy się w wielu rodzajach terapii i wsparciu emocjonalnym, dbając o indywidualne potrzeby pacjentów.