Terapia SI

Terapia

Czym jest Terapia Integracji Sensorycznej?

J. Ayres definiuje SI jako
proces, dzięki któremu mózg otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów segregując, rozpoznając, interpretując i integrując je ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami odpowiada adekwatną reakcją.
SI jest taką organizacją wrażeń, by mogły być użyte w celowym działaniu.

Integracja sensoryczna opiera się na pracy ośrodkowego układu nerwowego, odbywa się na poziomie układu podkorowego, co oznacza, że informacje, które odbieramy z otoczenia docierają do nas przez zmysły podświadomie. (Przyrowski 2010, s.10 za Ayres, 1991).

Odruchy sensomotoryczne

  • odruchy pierwotne – pojawiają się w życiu płodowym i umożliwiają przeżycie, powinny wygasnąć do 6 miesiąca życia
  • odruchy postawy – umożliwiają rozwój postawy i wpływają na odpowiednie jej przyjmowanie i utrzymywanie poprzez wywołanie właściwych reakcji organizmu
  • odruchy przygotowują układ nerwowy do kolejnych etapów rozwoju organizmu (S. Goddard 2004, s.17-19)
Logopeda Kielce 1
LogoMedik Marzena Kozak
Terapia miofuncjonalna-zabawa język w górę
Gwiazdki
Przyczyny

Jakie są przyczyny zaburzeń przetwarzania sensorycznego?

Zaburzenia SI mogą wynikać z tzw. mikrouszkodzeń korowych, co będzie manifestowało się deficytami funkcji percepcyjno-motorycznych i utrudniało uczenie się.

Dysfunkcje procesów SI mogą także wynikać ze znacznego ograniczenia lub niedoboru bodźców zmysłowych w pierwszym okresie życia dziecka.

W tej grupie mogą być dzieci z uogólnionymi trudnościami:

  • w uczeniu się,
  • z zaburzeniami w rozwoju ruchowym,
  • z zaburzeniami w rozwoju mowy,
  • z dysleksją rozwojową,
  • z nadruchliwością,
  • problemami w koncentracji uwagi.


U dzieci z uszkodzeniami centralnego układu nerwowego nieprawidłowa praca procesów SI ma charakter wtórny.

Tak jest w przypadku dzieci z:

  • autyzmem wczesnodziecięcym,
  • Zespołem Downa,
  • MPDZ,
  • z obniżonym poziomem rozwoju intelektualnego,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi.


Dla tych dzieci terapia SI nie jest wiodącą, tylko wspomagającą rozwój dziecka w jego podstawowym zaburzeniu.

Czynniki

Jakie są czynniki ryzyka nieprawidłowości SI?

niezdrowy tryb życia kobiety w ciąży
zagrożenie poronieniem
choroby matki w ciąży
trwały stres
wcześniactwo
powikłania i uszkodzenia okołoporodowe
niedotlenienie
patologiczna żółtaczka
powikłania okresu noworodkowego
opóźnienia w rozwoju psychoruchowym
Centrum Terapii Marzena Kozak Logo Medik

Rozwój SI rozpoczyna się już w okresie życia płodowego i przechodzi przez kolejne stadia rozwojowe do 7r.ż. (Przyrowski 2010, s.10 za Ayres, 1991).


Terapia Integracji Sensorycznej, to poprawa procesów w zakresie przetwarzania sensorycznego poprzez dostarczenie odpowiednich bodźców sensorycznych w celu uzyskania bardziej złożonych reakcji adaptacyjnych na wymagania otoczenia, a tym samym wspomaganie rozwoju wyższych procesów konceptualnych.

Umów się na wizytę

Potrzebujesz pomocy?

Pomagamy dzieciom odnaleźć swój głos i budować zdrowe relacje

Istnieją pewne opóźnienia rozwoju mowy (ORM), które pod wpływem stymulacji rodziców czy lub nauczycieli w przedszkolu normują się. Nigdy jednak nie można tego zagwarantować w 100%. Nie należy więc słuchać opinii innych osób, nawet specjalistów w pokrewnych dziedzinach, lecz wszystkie niepokojące symptomy skonsultować z logopedą czy neurologopedą. Ważne, żeby zrobić to odpowiednio wcześnie. Nie zaszkodzi skonsultować ze specjalistą własnych obaw.

+48 662 180 260

+48 794 505 208