Przykładowe zestawy ćwiczeń z integracji sensorycznej

Przykładowe zestawy ćwiczeń z integracji sensorycznej

Ćwiczenie - Piłka do skakania

Pomoce: Obręcze

  • Stymulacja układu przedsionkowego,
  • Stymulacja układu proprioceptywnego,
  • Rozwój reakcji równoważnych,
  • Kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego,
  • Rozwój dystrybucji napięcia mięśniowego,
  • Kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego,
  • Koordynacja wzrokowo-ruchowa,
  • Rozwój koordynacji ruchowej.


Polecenia dla dziecka:

  • Usiądź ostrożnie na piłce i złap się za uchwyty. Teraz po kolei:
  • Skacz do przodu,
  • Skacz do tyłu,
  • Skacz na prawą i lewą stronę,
  • Skacz po kole,
  • Skacz po linii na podłodze.

Dla utrudnienia zadania dziecko może przynosić obręcze z punktu A do punktu B.
Dla zachowania wszelkiej ostrożności dziecko może mieć skarpety antypoślizgowe.
Wielkość piłki musi być dopasowana do wzrostu dziecka.

Ćwiczenie – Deskorolka

Pomoce: Obręcze, pachołki, lina

  • Stymulacja układu przedsionkowego,
  • Stymulacja układu proprioceptywnego,
  • Stymulacja układu dotykowego,
  • Stymulacja układu wzrokowego,
  • Rozwój integracji obustronnej,
  • Kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego,
  • Koordynacja wzrokowo – ruchowa,
  • Rozwój dystrybucji napięcia mięśniowego,
  • Rozwój koordynacji ruchowej,
  • Przełamywanie lęku – niepewności grawitacyjnej (lękiem przed oderwaniem stóp od podłoża).


Polecenia dla dziecka:

  • Ostrożnie usiądź na deskorolce, w siadzie skrzyżnym. Pochyl się do przodu i odpychaj się rękoma od podłoża.
  • Przed sobą na deskorolce połóż obręcze i jadąc slalomem omijaj pachołki nakładając na nie obręcze.
  • Teraz wracamy. Połóż się na brzuchu na deskorolce. Ugnij nogi w kolanach odpychając się rękami od podłogi i spróbuj pozbierać obręcze z pachołków. Możesz nakładać je na jedną rękę.
  • Ustaw deskorolkę blisko ściany. Połóż się na plecach na deskorolce. Ugnij nogi w kolanach tak, żeby stopy nie dotykały podłogi. A następnie odpychaj się stopami od ściany.
  • Usiądź na deskorolce w siadzie skrzyżnym. Chwyć obiema rękami linę, którą trzymam w dłoni i spróbuj przeciągnąć się do mnie. A teraz spróbuj zrobić to naprzemiennie. Raz prawą, raz lewą ręką.


Gdy dziecko korzysta z deskorolki terapeutycznej musimy zwracać uwagę na prawidłowe pozycje dziecka.

Ćwiczenie – Hamak

Pomoce: Woreczki z grochem, klepsydra, miska z ryżem, gumowe zwierzęta

  • Stymulacja układu przedsionkowego,
  • Stymulacja układu proprioceptywnego,
  • Stymulacja układu dotykowego,
  • Normalizacja odbioru wzrokowego,
  • Normalizacja odbioru słuchowego,
  • Rozwój reakcji równoważnych,
  • Rozwój dystrybucji napięcia mięśniowego,
  • Kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego,
  • Przekraczanie osi środkowej ciała.
  • Integracja odruchów tonicznych.

Polecenia dla dziecka:

  • Bujaj się na hamaku powoli.
  • Połóż się w hamaku na brzuchu. Nogi wyprostowane. Dłonie oprzyj na materacu.
  • Wrzucaj woreczki do wiaderka.
  • Wyjmij woreczek z wiaderka prawą ręką i rzuć woreczek na lewą stronę materaca.
  • Wyjmij woreczek z wiaderka lewą ręką i rzuć woreczek na prawą stronę materaca.
  • Połóż się w hamaku na brzuchu. Nogi wyprostowane. Dłonie oprzyj na materacu. Przed tobą leży miska z ryżem, a w nim ukryte są skarby. Twoim zadaniem jest wyciągnięcie jak najwięcej skarbów w kolorze czerwonym, w najkrótszym czasie. Czas wyznacza klepsydra.
  • Połóż się w hamaku na brzuchu. Nogi wyprostowane. Dłonie oprzyj na materacu. Przed tobą leży miska z pianą, w której ukryte są gumowe zwierzęta o różnej strukturze i wielkości. Twoim zadaniem jest wyciągnięcie jak największej liczby zwierząt, w najkrótszym czasie. Wrzucaj je do wiaderka, które stoi po twojej lewej stronie. Czas wyznacza muzyka. Od tonu najgłośniejszego do najcichszego. Kiedy muzyka ucichnie, twój czas się skończył.
  • Usiądź wygodnie w hamaku w siadzie skrzyżnym. Weź ze sobą woreczki. W trakcie huśtania wrzucaj je do wiaderka po prawej i po lewej stronie. Prawą ręką wrzuć woreczek do wiaderka stojącego po twojej lewej stronie. Lewą ręką wrzuć woreczek do wiaderka po prawej stronie.

W tym ćwiczeniu stopniujemy trudności.

 

Ćwiczenie – Huśtawka

Pomoce: Spinacze do bielizny, tasiemki, piłka

  • Stymulacja układu
  • przedsionkowego,
  • Stymulacja układu proprioceptywnego,
  • Stymulacja układu dotykowego,
  • Stymulacja układu wzrokowego,
  • Rozwój reakcji równoważnych,
  • Rozwój dystrybucji napięcia mięśniowego,
  • Kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego,
  • Przekraczanie osi środkowej ciała.
    Integracja odruchów tonicznych.
  • Wyhamowanie i zintegrowanie przetrwałych odruchów ATOS.

Polecenia dla dziecka:

  • Usiądź ostrożnie na huśtawce. Powoli i samodzielnie rozhuśtaj się na niej.
  • Podczas huśtania odbijaj balonik, który ci rzucę.
  • Usiądź proszę na huśtawce i spróbuj utrzymać się na niej bez stabilizatora.
  • Wzdłuż huśtawki przyjmij pozycję czworaczą. Trzymaj się dłońmi brzegów huśtawki. Odwiązuj niebieskie tasiemki prawą ręką po lewej stronie i lewą ręką żółte tasiemki po prawej stronie.
  • Przyjmij na huśtawce pozycję w siadzie skrzyżnym. Przepinaj spinacze prawą ręką na lewą stronę i lewą ręką na prawą stronę.
  • Ostrożnie stań na huśtawce, w lekkim rozkroku. Przepinaj spinacze prawą ręką na lewą stronę i lewą ręką na prawą stronę.
  • Połóż się na huśtawce na brzuchu. Rękami odbijaj piłkę, którą ci rzucę.
  • Połóż się na huśtawce na plecach. Nogami odbijaj piłkę, którą ci rzucę.

W tym ćwiczeniu stopniujemy trudności.

Ćwiczenie – Drabinka i jumper

  • Stymulacja układu przedsionkowego,
    Stymulacja układu proprioceptywnego,
    Stymulacja układu dotykowego,
  • Stymulacja układu wzrokowego,
  • Rozwój reakcji równoważnych,
  • Rozwój dystrybucji napięcia mięśniowego,
  • Kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego,
  • Doskonalenie mechanizmów równowagi statycznej i dynamicznej,
  • Rozwój integracji obu stron ciała.

Polecenia dla dziecka:

  • Stań nieruchomo na jumperze,
  • Stań ostrożnie w lekkim rozkroku na jumperze przed drabinką. Złap drążek drabinki. Wyprostuj ręce przed sobą, zrób przysiad i wstań.
  • Przysiady tak wykonuj, aby kolana nie przekraczały linii pleców, a stopy przylegały do jumpera.
  • Zrób proszę dziesięć przysiadów.

Dziecko może wykonywać te ćwiczenia na różnych trenerach równowagi.

Ćwiczenie – Trampolina

Pomoce: Magnetofon, telefon lub dyktafon z nagraną muzyką, bańki mydlane.

  • Stymulacja układu przedsionkowego,
  • Stymulacja układu proprioceptywnego,
  • Stymulacja układu dotykowego,
  • Stymulacja układu wzrokowego,
  • Stymulacja układu słuchowego,
  • Rozwój reakcji równoważnych,
  • Rozwój dystrybucji napięcia mięśniowego,
  • Doskonalenie mechanizmów równowagi statycznej i dynamicznej,
  • Doskonalenie motoryki dużej,
  • Normalizacja odbiorów słuchowych,
  • Kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego.

Polecenia dla dziecka:

  • Ostrożnie wejdź na trampolinę.
  • Stań proszę na środku trampoliny. Gdy usłyszysz muzykę delikatnie zacznij skakać. Kiedy muzyka umilknie przestań skakać. Stań nieruchomo.
  • Stań proszę na środku trampoliny. Gdy usłyszysz głośną muzykę, to skacz wysoko, gdy usłyszysz cichą muzykę, skacz nisko,
  • Stań proszę na środku trampoliny. Gdy usłyszysz głośną muzykę, to skacz szybko, energicznie, gdy usłyszysz cichą muzykę, skacz powoli, leniwie,
  • W trakcie podskoków na trampolinie zbijaj bańki mydlane.

Dla urozmaicenia ćwiczenia, dziecko może:

  • Skakać z nogami skrzyżowanymi,
  • Może mieć stopy złączone,
  • W lekkim rozkroku,
  • Na jednej nodze,
  • Naprzemiennie: na prawej nodze, na lewej nodze.

Ćwiczenie – Suchy basen

Pomoce: wiaderko lub kosz, zabawki – zwierzęta lub inne.

  • Stymulacja układu przedsionkowego,
  • Stymulacja układu proprioceptywnego,
  • Stymulacja układu dotykowego,
  • Stymulacja układu wzrokowego,
  • Rozwój koordynacji ruchowej,
  • Rozwój dystrybucji napięcia mięśniowego,
  • Kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego,
  • Rozwój orientacji przestrzennej i reakcji równoważnych,
  • Przekraczanie osi środkowej ciała,
  • Ćwiczenia stomatognozji,
  • Kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego,
  • Integracja odruchów tonicznych,

Wyhamowanie i zintegrowanie przetrwałych odruchów ATOS.

Polecenia dla dziecka:

  • Ostrożnie wejdź do basenu. Przyjmij postawę czworaczą. Spróbuj zebrać prawą ręką, po twojej lewej stronie piłki w białym kolorze. Lewa ręka przylega płasko do podłoża basenu. Zbieraj po jednej i wrzucaj do wiaderka umieszczonego na krawędzi basenu po lewej stronie. Ile wrzucisz piłek do wiaderka?
  • Przyjmij postawę czworaczą. Spróbuj zebrać lewą ręką, po twojej prawej stronie piłki w niebieskim kolorze. Prawa ręka przylega płasko do podłoża basenu. Zbieraj po jednej i wrzucaj do wiaderka umieszczonego na krawędzi basenu po prawej stronie. Ile wrzucisz piłek do wiaderka? Na końcu ćwiczenia liczymy, ile jest piłek białych, czerwonych. Których jest więcej i o ile? Ćwiczenie możemy robić na czas.
  • Ukryj się w basenie w piłkach tak, abym cię nie widziała. Na mój sygnał podnieś do góry prawą rękę- podnosisz ją. Na mój sygnał podnieś do góry lewą nogę- podnosisz ją. Na mój sygnał podnieś do góry lewą rękę- podnosisz ją. Na mój sygnał podnieś do góry lewą nogę- podnosisz ją.
  • W basenie ukryte są maskotki. Proszę znajdź żyrafę. A teraz poszukaj krokodyla. Znajdź zwierzę w kolorze brązowym.

Dla utrudnienia zadania dziecko może mieć założone obciążniki na rękach i nogach.

Ćwiczenie – Tunel sensoryczny

Pomoce: Klocki

  • Stymulacja układu przedsionkowego,
  • Stymulacja układu proprioceptywnego,
  • Stymulacja układu dotykowego,
  • Stymulacja układu wzrokowego,
  • Kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego,
  • Rozwój dystrybucji napięcia mięśniowego.


Polecenia dla dziecka:

  • Twoim zadaniem jest przeczołgać się przez tunel.
  • Weź proszę klocek. Przejdź przez tunel. Gdy wyjdziesz z tunelu układaj jeden klocek na drugim. Zbuduj wieżę.
  • Twoim zadaniem jest przejść przez tunel. Teraz będę ci utrudniała zadanie. Będę blokowała ci wyjście z tunelu. Nie poddawaj się na końcu zadania będzie nagroda.

Podczas kolejnego przejścia dziecka przez tunel, możemy utrudnić zadanie. Możemy dostarczyć mu większych bodźców sensorycznych czucia głębokiego. Możemy je ściskać z kontrolowaną siłą.

Ćwiczenie – Poszukiwanie skarbów

Pomoce: Plastikowa miska, surowy: ryż, groch, fasola, kasza. Drewniane figury geometryczne, koraliki.

  • Stymulacja układu dotykowego,
  • Stymulacja układu proprioceptywnego,
  • Rozwój koordynacji
  • ruchowej,
  • Rozwój koordynacji wzrokowo – ruchowej,
  • Rozwój motoryki małej.

Polecenia dla dziecka:

  • Twoim zadaniem jest wyszukanie wśród ziaren drewniane figury geometryczne: koło trójkąt, kwadrat, prostokąt, trapez.
  • A teraz zawiąże ci chustą oczy. I spróbuj znaleźć: koło trójkąt, kwadrat, prostokąt, trapez.
  • Twoim zadaniem jest wyszukanie wśród ziaren jak najwięcej koralików. Liczę od 10 do 0. Gdy powiem 0, kończymy zadanie i liczymy zebrane przez ciebie korale.

Ćwiczenie – Masaż piłeczkami terapeutycznymi o różnej strukturze

  • Stymulacja układu dotykowego,
  • Stymulacja układu proprioceptywnego,
  • Różnicowanie bodźców sensorycznych.

Polecenia dla dziecka:

  • Usiądź wygodnie na materacu. Będę masowała piłeczkami twoje plecy.
  • A teraz piłeczką spróbuję napisać na twoich plecach literę. Spróbuj odgadnąć, jaką literę napisałam?
  • A teraz piłeczką spróbuję napisać na twoich plecach cyfrę. Spróbuj odgadnąć, jaką cyfrę napisałam?


Na koniec terapii chwalimy dziecko za zaangażowanie i wykonanie ćwiczeń. Możemy poprosić o pomoc w posprzątaniu sali.

Pożegnanie się z dzieckiem.

Dieta sensoryczna

Do programu przygotowujemy dla dziecka dietę sensoryczną. W miarę możliwości kontrolujemy zalecenia.
To zestaw indywidualnych, codziennych i szczegółowo dobranych aktywności sensorycznych. Mają za zadanie dostarczyć do układu nerwowego wskazanych bodźców sensorycznych potrzebnych dziecku. Dieta sensoryczna jest wzbogacona o modyfikację środowiska. Pomaga dziecku osiągnąć właściwy poziom pobudzenia. Celem diety sensorycznej jest samoregulacja, tzn. samodzielne dostosowanie poziomu pobudzenia do codziennych zadań. Polepsza koncentrację uwagi oraz poprawia organizację dnia, dzięki czemu dziecko lepiej radzi sobie z codziennymi obowiązkami i wyzwaniami. Dieta musi być sukcesywnie stosowana i może być modyfikowana.

Życzę owocnej pracy i wspaniałej zabawy

Przygotowała
Marzena Kozak

Udostepnij: